Vähi ja Vallbaum ristasid laevaliini nimel mõõgad

Sillamäe ja Kunda võitlus Kotka laevaliini avamiseks kogub tuure: HeidelbergCement otsustas Kunda sadama müüki panna, suurettevõtja Tiit Vähi aga võõrustab täna laevaliinist huvitatud Soome ettevõtjaid.

Viru-Nigula vallavanemaks tõusnud Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni president, endine riigikogu liige Einar Vallbaum näeb Kunda eelist palju lühemas teekonnas Soome lõunarannikul asuvasse Kotkasse. Endine peaminister Tiit Vähi aga nimetab Sillamäe sadama eelisena kiiret otsustamist: tema on omanik, kelle sõnast piisab, et asjad sünniksid.

“Me külastame kolmapäeval Sillamäed, et selgeks teha, mis ootab Soomest tulevaid kaubavedusid ja reisijaid Eesti poolel,” ütles Kotka sadama nõukogu liige Markku Koskinen. “Fakt on see, et Sillamäel ja Kundas ei ole turistil praegu mitte midagi teha. Ehkki Sillamäe peatänav on huvitava vahemerelise lahendusega, köidab see inimeste tähelepanu ainult väga lühikeseks ajaks ja sealt tuleb edasi liikuda.”

Soomlastele pakuvad huvi spaahotellid, paha ei oleks ka näiteks lõbustuspark, kus inimesed saaksid pikemalt aega veeta. Samuti huvituvad põhjanaabrid liivarandadest ja reisimisest Peipsi kallastele.

Kui kaubaveod on liikunud seni Tallinna ja Pärnu kaudu, siis nüüd võiks kaaluda nende liikumist Tartu ja Valga kaudu. Laevaliini avamise suurimaks takistuseks võib pidada asjaolu, et seni puudub asjast huvitatud laevafirma.

Kuigi soomlaste äridelegatsioon keskendub sellel külaskäigul Sillamäele, tunnistas Koskinen, et Kundal on nende silmis laevaliini sihtkohana väga tugev eelis. “Küsimus on selles, et suure tõenäosusega ei luba Venemaa laevadel oma territoriaalvetest läbi sõita, mis muudab Sillamäe liini tasuvuse küsitavaks,” lausus ta.

Suurettevõtja Tiit Vähi saatis aasta alguses mitmele ministrile ja peaminister Jüri Ratasele ettepaneku lisada Sillamäe sadama rajamine Ida-Virumaa programmi osaks. Valitsusliidu poliitikud aga võtsid ettepaneku vastu teesklematu jahedusega. Vähi ettepaneku elluviimine maksab kümme miljonit eurot ja kuulub regionaalministri Jaak Aabi valitsemisalasse.

Kuna minister viibis loo valmimise ajal lähetuses, ei õnnestunud temalt kommentaari saada. Rahandusministeeriumist aga selgitati, et Ida-Virumaa programm ei võimalda kommertsprojekte rahastada.

Kõne all on 15–16 miljonit eurot maksev projekt, mille Vähi tahab valmis ehitada, kui riik paneb viie-kuue miljoniga õla alla. “Mina ei saa leppida teadlaste poolt soojades toasussides tehtud prognoosidega, mis näitavad Ida-Virumaa hääbumist. Ma olen olukorda Ida-Virumaal seni muutnud ja tahan seda edaspidigi teha,” ütles Vähi. “Kui nüüd riik jääb mugava positsiooni juurde ja ei toeta ettepanekut, siis ei jää mul midagi muud üle kui oodata paremate aegade saabumist.”

Vähi usub Sillamäe eelisesse Kunda sadama ees. “Sillamäe sadamast 30 kilomeetri kaugusel elab 150 000 elanikku, lähihotellides on paar tuhat tuba, on hea ühendus Tartu ja Lõuna-Eestiga. Sillamäe sadama investeerimissuutlikkust näitab see, et 14 aasta jooksul on investeeritud sadama territooriumile ligikaudu 500 miljonit eurot ning sadamast on saanud Eesti suuruselt teine sadam,” rääkis ta. “Minuga kokkulepitut saab kohe asuda ellu viima, pole vaja kellegagi kooskõlastada.”

Sillamäe sadamas pole ette näha omanike struktuuri muutumist, sadamat arendatakse pidevalt ning reisi- ja ristluslaevadele kavatsetakse ehitada kaubasadamast eraldi asuv kai, mis kindlustab reisijatele euroopaliku teeninduskvaliteedi.

Kunda tsemenditehase omanik HeidelbergCement tegi äsja olulise sammu, et saaks seni üksnes kaubasadamana tegutsenud Kunda sadamat hoogsalt edasi arendada ning asuda ro-ro- ja reisilaevade vastuvõtmiseks ettevalmistusi tegema.

“HeidelbergCement eraldab sadama oma põhitegevusest,” ütles Kunda Nordic Tsemendi tegevdirektor Meelis Einstein. “Ma ei saa praegu öelda, kas sadam müüakse osaliselt või tervikuna, sest sellist otsust ei ole veel langetatud.”

Einstein viitas Eesti ja Soome mobiiltelefonide kasutamise uuringule, mille kohaselt võiks laevaliin arvestada igal aastal vähemalt

500 000 pileti müümisega. Kuid samal ajal pole tsemenditöösturi hinnangul Venemaale kuuluvatest Tütarsaartest võimalik ilma suurt tiiru tegemata mööda pääseda, mistõttu on just Kunda laevaliinil sihtkohana selge eelis.

Viru-Nigula vallavanem Einar Vallbaum ootab Kunda sadama aktsiate otsepakkumisega müüki, mis tema hinnangul loob uue laevaliini avamiseks tugeva aluse. “Laevaliini avamine võimaldaks arendada sadama tööstusala senisest palju avaramalt, tuues siia rahvusvahelisi logistikafirmasid, kasvõi näiteks DHL-i,” rääkis ta.

“Meie sadamal on väga hea turismipotentsiaal, sest tagamaal asub kolm suurepärast mõisa, Rakvere oma spaahotelli ja vallimäega, Ida-Virumaa vaatamisväärsused ning Peipsi kallas.” Vallbaum võidaks laevaliiniga uusi ärivõimalusi ka talle kuuluvale transpordifirmale Lajos.

Sillamäe sadama eeliste suhtes avaldas Einar Vallbaum kahtlust. “Varem oli neil kaubaliin Ust-Lugasse, kuid ühel hetkel võeti see lihtsalt ära,” lausus ta.

Rakvere linnaisade silmis peaks laevaliin tulema just Kundasse. “Nii Rakvere kui ka teised Lääne-Virumaa kohalikud omavalitsused on Kunda sadama arendamisest väga huvitatud,” ütles Rakvere linnapea Marko Torm.

Eesti suurima, Tallinna Sadama arvates peavad Kunda või Sillamäe toimiva laevaliini avamiseks ehitama valmis reisijatele mugava ja tänapäevase infrastruktuuri, mis võimaldab mugavalt laevale minna ja sealt maha tulla. “Kuid ennekõike on neil vaja väga uut ja mugavat laeva, ilma milleta oleks klientide ligimeelitamine vägagi küsitav,” ütles Tallinna Sadama juhatuse esimees Valdo Kalm.

Reisisadamate väljaarendamiseks ei ole Kunda ega Sillamäe sadam EAS-ilt toetust saanud, sest selliseid toetusmeetmeid ei ole, kinnitati sihtasutusest.

Sadama juht: natuke ülevõimendatud info

Kunda sadama direktor Aleksander Nikolajev lausus eilses Postimehes ilmunud artiklit kommenteerides, et sadama müüki puudutavas osas on tegemist natukene ülevõimendatud infoga. “Müüki ei ole mitte keegi otsustanud,” ütles Nikolajev. “Tõsi, ametlikult on firma (HeidelbergCement Groupi – toim.) jagunemisprotsess käivitatud, aga mitte selle nimel, et midagi maha müüa ja lihtsalt raha tasku panna, vaid pigem otsitakse praegu kõrvale strateegilist koostööpartnerit.”

Ta lisas, et Kunda sadam on Eestis üks väheseid sadamaid, kellel puudub laenukoormus ja kes toodab stabiilselt kasumit. “Miks peab üks firma järsku [sadama] müüma, kui ta toob stabiilselt kasumit?” küsis ta. “Lugu on iseenesest väga põnev ja käsitleb kümme aastat kestnud trügimist sellesama laevaliini teemal, aga Sillamäe on oma valiku teinud Kotka kasuks ja las nad teevad oma asja. Meie tegeleme uuringutega, mis on suunatud Kunda–Loviisa liinile.”

Nikolajev märkis, et Kunda sadama laienemise plaanid on seotud regulaarse laevaliikluse käivitamise ja arendamisega. “Rõhutan, et võrreldes meie idanaabritega Sillamäel ei räägi me vähemalt esimesel etapil reisijate veost, vaid panustame kaubaliini arendamisse,” ütles ta.

Virumaa Teataja

17.01.2018