Kunda laevaliini tasuvust hakkab uurima Turu ülikool

Turu ülikooli eestvõttel hakatakse uurima Kunda ja Soome vahelise laevaliini tasuvust. Kahe ja poole aasta pärast peaks olema selge, kas asjaga on mõtet edasi minna.
Eelmisel nädalal otsustati uuringuid INTERREG Central Baltic programmist rahastada. Tasuvusuuringu projektijuht Reima Helminen Turu ülikooli mereuuringute keskusest rääkis, et paar kuud läheb paberimajandusele ja lepingute sõlmimisele ning sisulise tööga alustatakse veebruaris või märtsis. Valmis peab uuring olema maiks 2020.

Helmineni sõnul on ühelt poolt vaja uurida, kui palju kaupu hakkaks Kunda ja Soome vahel liikuma, teisalt aga seda, milliseid tingimusi peaksid sadamad ro-ro tüüpi laevade vastuvõtmiseks täitma.

“Kui mõnel laevafirmal peaks tekkima huvi liinile tulla, siis oleks neil aimu kaubavoogudest ja sadamad oleksid valmis,” selgitas Helminen.

Töö, mida oleme teinud, on lõpuks vilja kandnud.

Kunda sadama direktor Aleksander Nikolajev rääkis, et uudis on väga positiivne. “Raha eraldamine uuringuteks tähendab, et asjal nähakse perspektiivi,” sedastas ta.

Eestis on üks turuuuring võimalike kaubavoogude kohta Kunda ja Kotka vahel tehtud, kuid Soomes seda teemat eriti uuritud pole. “Kotkas küll midagi tehti, aga see ei viinud kuhugi ja ka metoodika olevat pisut vildakas olnud,” teadis Nikolajev. Tema sõnul on selge, et Eesti kaubamahtudest laevaliini ülalpidamiseks ei piisa ning ennekõike ongi vaja uurida just Soome turgu. “On väga hea, et seda hakkab tegema erapooletu teadusasutus,” lausus Kunda sadama direktor.

Turu ülikooli mereuuringute keskuse kõrval on uuringute tegemisse kaasatud Kunda Nordic Tsement Kunda sadama omanikuna, Loviisa linnavalitsus, Loviisa sadam ja Soome Ida-Uusimaa arenduskeskus Posintra, mille omanikud on rida omavalitsusi ja suuremaid ettevõtteid.

Esimest korda kerkis Kunda–Kotka laevaliini avamine päevakorrale 2005. aastal, kuid siis ei näinud Kunda Nordic Tsement projektil piisavat atraktiivsust. 2011. aastal äratati idee varjusurmast, kuid nüüdseks on Soomes kandunud initsiatiiv Kotka sadamalt üle Loviisale.

Viru-Nigula vallavanem Einar Vallbaum, kes 2011. aastal maavanemana läbirääkimiste taaselustamise juures oli, lausus, et Kotka jäi natuke passiivseks, aga Loviisa linn ja sadam näitasid ise huvi üles.

“Aga üldiselt tähendab see, et töö, mida oleme teinud, on lõpuks vilja kandnud,” rõõmustas Vallbaum.

Kurvaks teeb teda aga tõik, et kui rahvusvahelisel tasemel on laevaliini olulisusest aru saadud, siis meie otsustajad EAS-is samasugusel arvamusel ei ole. “Kunda sadama arendamise projekt on korra tagasi lükatud ja lükatakse tõenäoliselt ka selles voorus tagasi,” rääkis vallavanem.

Vallbaumi sõnul ei ole regulaarse laevaühenduse rajamine Kundast Soome kasulik mitte ainult sadama omanikule või Kundale, vaid selle mõju ulatub oluliselt kaugemale – ka Ida-Virumaale, Jõgevamaale ning Lõuna-Eestissegi.

Virumaa Teataja
6.12.2017